onsdag den 29. april 2015

Levende pil høstes

Så kom dagen, hvor jeg tog til Naturværkstedet i Sjellund, for at høste pil.
http://sonderborgkommune.dk/naturvaerkstedet

Stedet ligger fantastisk, og er et skønt sted, med mange søde og rare brugere og pædagoger, hvilke gav mig en rundvisning, men pilen fik jeg selv lov til at udvælge og høste.

                                        Et lille udpluk af tørt pil på Naturvækstedets loft.




                                                          At bestemme sig.



Jeg høstede 15 stilke pil af arten som kaldes Energipil, på en af deres pilemarker.
Stilkene er ca 3 m lange og med en gennemsnittykkelse på 2 cm.

Hjemtransporten foregik i en stationcar. Godt spidserne på pilen var bøjelige. For de var godt nok lange.

Nu står de her i min have i en spand, hvor de skal stå en uges tid, for at sætte rødder. Jeg har bundet dem sammen med et stykke snor, 2 steder, for at de ikke skal blæse omkuld...håber jeg.


Jeg høstede og købte dobbelt så mange som jeg skal bruge, i tilfælde af nogle af stilkene ikke slår rødder, knækker eller andet. Slår de alle rødder, skal jeg nok få de overskydende brugt....ihvertfald har jeg en plan....

Jeg lavede desuden en aftale med naturværkstedet om en dato, hvor jeg skal komme og lægge en anden slags pil (den døde/tørre pil til selve stolene) i blød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar