mandag den 10. november 2014

Biotopopgave 3



Aktivitet 1




Jeg har valg ”Jagten på sumpskildpadderne” i min biotop.
Dette har jeg valgt fordi, i mange år har der været 2 sumpskildpadder i Mølledammen. Men de sidste år har de ikke været synlige på deres vante sted – piletræet som ligger udover vandkanten, og jeg troede de var væk. Men på mine gåture med hunden, kigger jeg alligevel altid efter dem.
Men her i foråret 2014, er de blevet filmet af en person, og de 2 er blevet til 4, og de har fundet et nyt opholdssted.
Da sumpskildpadder har været uddøde i DK i rigtig mange år, må disse 2 og nu 4 skildpadder været blevet sat ud af mennesker, men hvornår er der ingen der præcis ved.(Moskusskildpadder.dk)

Det er da spændende, og jeg vil derfor lave en orienterings-vandring rundt om dammen som læringsrum. (Edlev, 2012: 53 + 59) 
Jeg har lavet forløbet til børnehavebørn (førskolebørn), dog kan alle målgrupper være med til denne form for aktivitet. 
Informationerne på posterne kan udvides, og gøres mere videns fyldige alt efter alder og udviklingsniveau (udviklingshæmmede). Og der kan så være yderligere samt mere udfordrende opgaver at løse på div poster.
For at udvide, lave en anden udgave af orienteringsvandringen som fx en vidensjagt, kan man med den valgte målgruppe gennem interaktion, og selve researchen om skildpadden som fælles tredje, sidde sammen ved pc´en og søge info og fotos. Informationer som: 
Hvor gamle kan de blive? Hvorfor er der sumpskildpadder i Mølledammen? Hvordan ser skildpaddens spor ud? O.a.
Eller man kan tage på biblioteket sammen og låne bøger om skildpadder.
Informationerne kan herefter sættes sammen til små bøger, som målgruppen kan medbringe, når man sammen tager til Mølledammen for at ”Lade jagten gå ind.” og evt. lade målgruppen være udstyret med et kamera.

Alt efter målgruppe, skal man overveje et tidsforløb/ramme – børnehavebørn vil muligvis bruge længere tid end en SFO, samt at huske på, at de fleste børnehavebørn ikke kan læse endnu.
Derfor vil jeg, at posterne skal være med fotos OG ord, da disse er med til af fremme sprogtilegnelsen, og "knække ordkoden" (Hansen, Literacy)
Jeg tænker, at når man agter at lave en aktivitet, at man selv som pædagog finder emnet spændende. Dette for at få udbyttet, selve forløbet i og efter aktiviteten, til at være tiltrækkende. Hvis pædagogen selv er ivrig, undrende, nysgerrig og spændt, vil dette smitte af på barnet, ved at dette vil spejle sig i pædagogen. (Hansen, 2011: 195)

I denne omgang er det mig der har lavet forløbet. Og jeg har været på min biotop for at afprøve, om mine didaktiske overvejelser kunne lade sig gøre.
Jeg har til min research til informationer om skildpadderne brugt internettet, div litteratur samt til udførelsen af posterne brugt:
Papir, farveblyanter, plastlommer (i tilfælde af regnvejr, så papiret ikke opløses og til beskyttelse mod våde og beskidte hænder), saks, snor, en PC, et stk printer og et kamera.
Jeg har desuden har lavet lidt research, ved at spørge på Facebook, om der er nogen der kan huske hvornår de første gang har set skildpadderne ved Mølledammen. Men dette har ikke givet brugbare informationer.
Målgruppen bliver fra start informeret om hvordan orienteringsvandringen skal foregå. Hvert barn får et kort over Mølledammen, hvor posterne er X´et af, (jeg har valgt at ”jagten” skal foregå i den nederste del af dammen) samt skovle til at lede efter noget af den føde en skildpadde spiser. 


På posterne hænger plastiklommer med billeder af de forskellige opgaver med skreven tekst i store bogstaver, hvilke den person som står der læser op, samtidig med at børnene ser på foto og ord.


           
                                                                  
        

I forberedelsen af aktiviteten, skal man huske på at, ved fx søgen efter den føde skildpadderne spiser, at ikke alle arter kan findes på alle tider af året, samt at skildpadder går i hi om vinteren. (Petersens Padder). Så jeg tænker, at det nok er derfor jeg ikke så dem sidste dag, hvor jeg var på besøg i biotopen. 
Selve det at fange en af skildpadderne, vil jeg af dyreetiske årsager ikke gøre. Men man kunne lægge noget foder ud, i det område de holder til, for at fange et glimt af dem. Da de spiser bla fisk - og de findes i Mølledammen - tænker jeg foder som fx salat og agurk, økologisk selvfølgelig. Problemet er bare, at dette vil mågerne, ænderne mm også spise.
Men til foråret når varmen vender retur, så vil jeg prøve at lokke dem op til overfladen med kattefoder eller flagefoder til skildpadder og fisk, bevæbnet med en STOR portion tålmodighed. (Petersens Padder). Som en anden form for fangstteknik kunne man undersøge hvordan skildpaddernes spor ser ud. (Edlev, 2012; 58)

Det er desuden yderst vigtigt at huske på, at informere om hvordan man skal forholde sig i nærheden af vand, samt hvordan en korrekt håndtering af skildpadden er (hvis man finder en) eller andre dyr skal foregå. Derfor mener jeg mener, at børnehavebørnene ikke skal have et net med. Skulle skildpadderne blive fundet, er det mest korrekte at lade dem blive hvor de er – ”børn kender ingen grænser og dyrenes reaktioner må ikke gå ud over barnet. Et bid….kan skabe fundamental utryghed hos barnet…og præge deres forhold til dyr for resten af livet.” (Madsen, 1999: 134). 
Da selve ”jagten” kommer til at foregå ved vandkanten til en rimelig dyb dam, skal der være voksne tilstede på alle poster, og som igen har udsyn til den næste post. Da dette kan blive svært pga nomeringer mm, skal man i de didaktiske overvejelser omkring forløbet huske på, evt. kun at have få poster, samt om man vil dele op i smågrupper eller én stor gruppe. Eller om aktiviteten kun skal foregå i halvdelen eller på den ene side af dammen mm.
Selve forløbet kunne også blive til en ”tur ud af huset” for hele institutionen. Børnene kunne udstille deres fotos eller de tegninger de har tegnet, af enten dyr de har fundet eller af hinanden, (Edlev, 2012: 151-152) og laves som udstilling bagefter, som forældre m.fl. kunne se.
Alt efter årstid, vil ”jagten” give oplevelser til sanserne. Nu hvor det er efterår, er det farverne på bladene og de halvnøgne træer. Måske der stadig kan findes en kastanje eller to. Der er duften af det våde mudder, og på en blæsevejrsdag vil sivene komme med deres karakteristiske tørre lyd. Samtidig med orienteringsvandringen skal barnet bruge sin kognitive viden, og vil være i relation/samspil med andre. (Ringsted, 2008: 88)


Husk at være i nuet (så vidt muligt), og skulle en edderkop fange interesse, så undersøg den, og udvid læringen. (Edlev, 2012: 49-51)




 Opdatering:
I dag (25-11-14) skinner solen, og jeg besluttede mig for at gå til biotopen.
Bevæbnet med kamera, tænkte jeg at, måske jeg ville være heldig, at se skildpadderne sole sig. Jeg satte mig på en bænk, hvorfra jeg havde et godt udsyn over det område de var blevet set tidligere i år. Men desværre, ingen skildpadder på stammerne i vandet, kun fugle. 




               Mens jeg sad og observerede, tænkte jeg, "jeg skal have en kikkert med næste                    gang, eller er de gået i hi for i år?!"


Aktivitet 2 

Blad-kugler

Jeg fandt  nogle smukke blade i rødlige nuancer fra Ahorn-træet, på en tur i biotopen. Jeg bestemte mig for at lave ”blad-kugler” af disse.
Den sidste kugle med Ahornblade, valgte jeg at lave med ”hårnåle”. og denne proces var noget nemmere end med lim-lakken. Den midterste kugle har ikke fået lak, og her ser man tydeligt "hårnålene".


                                 


Jeg manglede blade til en lille kugle, og kommer i tanke om, at der findes efeu på min biotop.

Mens jeg er i gang med at beklæde kuglen med efeu, tænker jeg det æstetiske udtryk kunne have været pænere hvis bladene havde ligget på linje med spidsen den samme vej. Men nå, kuglen var over halvvejs færdig, og jeg ser under tørringen at bladene enten er for tykke/friske eller bare ikke duer på sådan en lille kugle pga bladene skal formes meget, så der kom elastikker på for se om disse kunne være med til at forme, men nej.. 
                                             





Kuglerne er flotte at ligge udenfor ved et efterårs tableau. Til juletid kan de komme indendørs som pynt fx med glimmer på, lagt på et fad sammen med store bloklys eller lys i stager.  Husk sikker afstand mellem lys og kuglerne pga brandfaren.

Jeg tænker kuglerne også ville blive flotte med hortensiablomster eller rosenmarin, lavendel, timian osv. alt efter årstid.




Til kuglerne har jeg har brugt:





  • ·         Ahornblade  
  • ·         3 flamingokugler i forskellige størrelser
  • ·         Lim-lak
  • ·         Saks til at klippe stilken af bladet
  • ·         En pensel til at påføre limen med
  • ·         Aviser som arbejdsunderlag
  • ·         Til den mellemste og den mindste kugle har jeg brugt ”hårnåle”
  •       Bidtang til at klippe ståltråden
  • ·         Ståltråd til at forme ”hårnåle”

Fremgangsmåde:
- Bladene limes på efterhånden.
Det bedste resultat får du, når bladene er lidt fugtige endnu (så knækker de ikke). Jeg lod mine blade tørre et par timer indendørs inden fremstilling af kuglerne. (De skal overlappe hinanden lidt, når de formes rundt om kuglerne.)

-Smør lim-lak på halvdelen af kuglen
- Påfør bladet på kuglen
- Smør mere lim-lak på kuglen OG på bladet og gentag indtil kuglen er dækket
- Slut af med at give kuglen lim-lak som afsluttende lag, for at forsegle farve og form
- Lad kuglen tørre
- Husk at lav en side ad gangen og lad den tørre lidt, inden du går videre til den næste. Du kan også vælge at sætte en øsken i toppen og lade den hænge og tørre.
- Mine blade var genstridige, så undervejs valgte jeg, at vikle elastikker omkring kuglen for at holde dem på plads. Disse fjernede jeg efterhånden efter ca 15 min pr omgang. Men måske det kun gælder ved den form for lim-lak jeg bruger? 

                                    

P.S
Bruges ”hårnåle” skal der bruges mange, og bladene fæstnes med disse efterhånden som du former dem omkring kuglen. ”Hårnålene” er nemme at lave selv, ved at klippe dem af i den længde du vil have – mine var ca 8-10 mm lange, og derefter bøje dem til et U.



Vælges at bruge kuglerne udendørs direkte i det fri, vil jeg anbefale, at der bruges en oasiskugle – denne kan bl.a. købes hos en blomsterhandler. 



1 kommentar:

  1. Hej Lenette

    Nogle inspirende aktiviteter du er kommet frem til, især den med skildpadderne. Det kunne havde været interessant hvis det havde lykkes dig at finde dem.

    Den med kuglerne kunne jeg også godt lide, da det er en man kan bruge helt ned til de små børn. Jeg tænker at der hvor du skrive med efeuerne, der kan man også bruge bast snor til at vikle rundt, og på den måde gøre dem dekorative.

    Super gode billeder og forklaring på aktiviteterne.

    Jeg har valgt at ligge min feedback herinde og på din blog☺

    Vi ses fredag i Kolding☺

    De bedste hilsner

    Jessica

    SvarSlet